Min blogglista

onsdag 8 december 2010

En lovsång till böcker

På fredag är det Nobeldag och då får bland andra årets litteraturpristagare Mario Vargas Llosa ta emot sitt pris i Stockholm.
    Men författaren har varit på plats i huvudstaden hela den här veckan, i går höll han sin Nobelföreläsning i Börshuset. En föreläsning man kan läsa i sin helhet till exempel på Svenska Dagbladet hemsida, kulturen.
   Det är sådana här gånger jag är extra tacksam mot nätet, det tillåter mig som lokal kulturredaktör att snabbt kunna ta del av vad som händer i större sammanhang.
Vargas Llosas föreläsning är en hyllning till läsandet och skrivandet.
    Författaren lärde sig läsa vid fem års ålder - det är det viktigaste som hänt mig i hela mitt liv, skriver han. Läsningen gjorde drömmen till liv och livet till dröm, skriver han och redogör för de många äventyrsromaner han läste. Och försökte skriva en fortsättning på, det var ju så ledsamt när historien var färdigläst.
   Det är en ganska lång, men mycket tankeväckande text som årets pristagare skrivit. I kväll ska jag läsa den i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar