Min blogglista

lördag 25 december 2010

Nemesis i Rom

Ute är det snö och kallt men i min fiktiva värld befinner jag mig i Rom år 77 e Kr. En het och dammig sommar, men Marcus Didius Falco måste arbeta som vanligt.
Lindsey Davis senaste roman i Falco-seien heter "Nemesis" och Nemesis är hämndens gudinna, en dam med karaktär.
I den här serien återupplivas antikens vardagsliv. Man får höra ljudet från gator och torg, känna stankerna från rännstenen och från slaktarnas torg. Och Falco måste iväg till imperiets farligaste plats, Pontinska träsken söder om Rom, där myggorna bär på dödliga sjukdomar.
Har läst en tredjedel avboken sen i går, och jag trivs i den här Lindsey-skapade världen. Författaren har en stor fan-club i många länder det är inte konstigt. Hon är rolig, påläst och har ett suveränt språk. Och intrigerna, de är bara för bra.
Tyvärr är det inget förlag som översätter böckerna till svenska längre. De första tre översattes av Bonniers  men sedan slutade man.
Vilket svek mot läsarna!
Mig går det ingen nöd på, det är inga problem med att läsa på engelska. När den här boken är slut tar jag itu med nästa, faktaboken The Celts.
Och visst är det roligt att läsa böcker bara för sitt eget nöjes skull, mestadels läser jag ju för recension. Men även en kulturredaktör behöver läsledigt.
Nu går jag tillbaka till Nemesis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar