Min blogglista

tisdag 7 december 2010

Stygg pojke - bad boy

Ibland blir jag trött på att marknadsförare gör det lätt för sig genom att till exempel inte översätta titlar. ”Alla kan ju engelska” säger de.
Kanske det, men ändå bör man anstränga sig för att hitta de rätta orden. Med det vill jag ha sagt att Peter Robinsons senaste bok om Alan Banks gott hade kunnat heta ”Stygg pojke” i stället för Bad Boy.
Men det är också det enda jag tänker klaga på i fråga om boken, som är vidrigt bra.
Banks dotter Tracy har här råkat i dåligt sällskap, rentav i farligt sällskap och hon blir gisslan i stället för fästmö. Allt medan pappa är på semester. Alan Banks återkomst blir mardrömslik, han får inte lyfta ett finger för att hitta dottern och rädda henne. Men naturligtvis kan han inte låta bli.
Upplösningen på dramat är en riktig nagelbitare, jag lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar