Min blogglista

fredag 7 januari 2011

Är de verkligen glömda?

"Det finns inga bortglömda författare - bara glömska läsare".
Det hävdar Tomas Lidbeck, i "De bortglömda författarnas bibliotek". Han borde ju veta för han är  bibliotekarie med ansvar för skönlitteraturen vid Stockholms stadsbiblioteks huvudbibliotek.
Sant är det att  konkurrensen om platsen i bibliotekens hyllor hård och böckernas tid på bibliotekshyllorna blir allt kortare. De äldre titlarna  förpassas snabbt till dammiga magasin.
Men det är klart, böcker i magasin kan man fortfarande låna - om man vet att de finns. Lidbeck har botaniserat i magasinen och skriver i essäform om 21 svenska och finlandssvenska författare som som är oförtjänt bortglömda och som är värda att hitta fram till  nya läsare.
Här finns namn som Marianne Alopaeus, Stina Aronson, Lars Görling, Anderz Harning, Ulla Isaksson, Walter Ljungquist, Pär Rådström och Bengt Söderbergh. Alla författare som inte jag tycker förtjänar epitetet glömda.
Vad tycker ni, läsare?
Har ni någon favorit som är gömd och glömd?

1 kommentar:

  1. Jag undrar hur det är med Sally Salminens popularitet. Finns det någon efterfrågan på hennes romaner. Jag har nog läst Katrina flera gånger - men jag har ju mina skäl som Vårdöfödd.

    SvaraRadera