Min blogglista

måndag 24 januari 2011

Duktiga Cherry Ames

Visst har vi väl alla minnen av hur vi läste flickböcker som inte ansågs riktigt "fina". Böckerna om Kitty Drew och böckerna om Cherry Ames, den snokande sjuksöterskan.
Om henne läste jag med stor förtjusning i de yngre tonåren. Egentligen var det storasyrrans fel att jag började med Cherry, hon hade köpt den första översatta boken. Och tro att hon fick ha den i fred för en boksnok som jag, aldrig i livet.
Helen Wells hette författaren, hon var från Illinois, precis som Cherry. Totalt kom det ut 27 böcker om den mörklockiga och rödkindade Cherry och hennes väninnor från sjuksköteskeskolan. Tidsmässigt börjar serien under andra världskriget och böckerna fick säkert många flickor att börja tänka på en sjukvårdskarriär. Senare i serien har hon en massa "projektanställningar", i skola, på kryssningsfartyg och som distriktssköterska. Cherry har gjort mycket för flickors yrkesval, inga fjompiga drömmar om att bli gift och försörjd, som i hjärtebibliotekets rosa värld.
Tror att jag läst dem allihop,Cherry-böckerna, de ligger nedpackade nu, jag har inte tänkt på dem på år och dag.
Men många har ett passionerat förhållande till Cherry, egen hemsida har hon fått.
Vad har ni för favoritungdomsböcker som ni skämts för?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar