Min blogglista

lördag 29 januari 2011

Spänning på riktigt

Det är ett slitet uttryck det där med att verkligheten överträffar dikten.
Fast det stämmer ju alltför ofta. Kommer jag att tänka på när jag läser boken "Mr Chance - FN:s förfall under Ban ki-moon". Den har skrivits av journalisten Niklas Ekdal i nära samrbete med Inga-Britt Ahlenius som ubder fem år varit chef för FNs interna revision. Det är hennes slutrapport som är underlag för boken.
Och Ahlenius - som i FN-skrapan gick under namnet Ms Fearless (Fru orädd) är inte nådig när hon berättar om utbrett maktmissbruk och mutor och om generalsekreterarens - den är han som är Mr Chance (Herr tur) - oförmåga att göra FN starkt.
Fast det finns enmissad poäng tycker jag. Man ska också se på vilka det är som satt Mr Chance på posten. Han är USAs och västländernas man och han hålls i rätt kort koppel. Men att FN, som årligen slukar miljarder dollar bara för verksamheten - blivit en papperstiger utan makt, det har hon rätt i, Fru orädd.
Håller just nu på och städar ut i mina bokhyllor, frågan är bara vart jag ska göra av alla böcker.
En sak är säker, alla kan inte sparas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar