Min blogglista

torsdag 3 februari 2011

JOLO en glömd journalist

Tänk så snabbt journlister glöms bort!
Här sitter jag med JOLOs - Jan Olof Olsson - tre böcker om första världskriget och häpnar än en gång över hur elegant han förklarar bakgrunden till kriget och gör den begriplig.
Det var nog hans bok "1914" som fick mig att bestämma mig för att välja historia som huvudämne. Jag hade funderat på litteraturhistoria först men så blev det inte.
Jolo dog 1974 av en hjärtattack, bara drygt 50 år gammal. Tänk så mycket han hade kunnat skriva om inte...
Han skrev gärna resereportag i DN, som var hans tidning, och han älskade allt brittiskt. Från tweed till dimma.
 Och han hade en bildning som gjorde att han kunde skriva initierat om många ämnen. Idag håller bildningen på att försvinna som egenskap, alla litar på Googles sökmotor. Men att söka fakta är inte detsamma som att kunna, förstå och veta.
Vill någon veta mer om människan JOLO så kom det faktiskt ut en biografi om honom härom året.Göran Leth har skrivit den ch titeln är "JOLO - den förarglige iakttagaren". Den är både fyllig, 350 sidor, och läsvärd. Inte minst för att den sätter in Jolo i ett samtidsperspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar