Min blogglista

måndag 7 mars 2011

För trädälskare

Våren, som väl ska komma i år med, börjar ge sig till känna. Inbjudan till trädgårdsmässa, nya trädgårdsböcker dunsar in. Och jo, snart tycker jag inte att jag vill ha fler trädgårdsböcker, det är ju inga fel på mina gamla.
Men en bok som jag började läsa genast är Christel Kvants "Trädens tid". Kvant har ju skrivit många trädgårdsböcker men nu söker hon sig ut, bortom de skyddande häckarna och in i skogen.
Hon utforskar trädens roll i mytologi och historia, bugar sig för tusenåriga träd, som lever i  en helt annan tidsbild än vi.
Jag gillar träd och böcker om träd och har nog ganska måmnga men den här ska in i samlingen.
Träden är klokare och segare än vi och vi kan lära oss mycket av träden, om vi vågar leva med öppna sinnen.
Se där, det blev en riktig trädpredikan.
Sämre kan det vara en måndagskväll i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar