Min blogglista

måndag 14 mars 2011

Om Tusenblad

Till årets upplaga av Mariehamns litteraturdagar kommer också Birgitta Boucht. En ny bok har hon med sig, romanen "Tusenblad, en kvinna som snubblar".
Jag känner mig kluven inför den. Visst, Boucht har ett angeläget budskap. Hon visar att åldrandet är ofrånkomligt liksom livets slut. Bara att acceptera.
Medan Tusenblad ligger i sitt badkar och väntar på att någon från hemvården ska komma och upptäcka att hon fallit så¨drar minnesbilder från ett långt liv förbi. Glada och sorgsna, upprörande och tröstande bilder.
Jag vet bara inte varför jag mentalt stegrar mig inför berättelsen. Kanske den är för pedagogisk. Jag vill gärna begripa text utan pekpinnar. Det är nog där motståndet ligger, nyttigt, hyfsat välskrivet men utan speciell smak. Tyvärr.
Boucht kan bättre än så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar