Min blogglista

torsdag 24 mars 2011

Spännande nordiska kvinnor

Nu är det bara en dag kvar tills Litteraturdagarna här i Mariehamn slår upp dörrarna till årets bokfest.
Många böcker kommer att synas där och diskuteras.
Bland de åländska böckerna finns en roman som jag tänker lyfta fram på lördag, Vibeke Voigts "Vittring". En urstark och grym berättelse om den sista kvinnan som avrättades på Åland. Högst sannolikt var hon oskyldig. Det fanns ju en rättvisa för de rika och en annan för sådana som Gustava Johansdotter.
   Voigt (bilden) har gjort noggrann research för romanen som har äkthetens klang. Författaren själv är en äkta nordist, född på Grönland av danska föräldrar, sedan mer än 20 år bosatt på ön mitt i havet - Åland. Hon kom till Åland som dramaturg och landskapskonstnär i teater.
   Den andra spännande kvinnan på lördagsförmiddagen är Birgitta Boucht. Om hennes nyutkomna roman "Tusenblad" har jag skrivit här tidigare och hon är intresserad av åldrande och hur samhället ser på Åldrande.
   Kan väl passa bra för jag läste just att det aldrig på Åland  funnits så många människor i klassen 65+ som det gör nu. En målgrupp värd att utforska.

1 kommentar:

  1. What a fine kitten-picture you have ChackM. I have been looking att your pet profile.

    SvaraRadera