Min blogglista

fredag 8 april 2011

En dag för Lugn

Jo då, jag sitter fortfarande här och hostar. Och väntar på våren och en massa annat.
Skulle skriva in ett citat i min ganska tjocka bok, och då hoppade ett annat citat upp.
   Det är poeten och dramatikern Kristina Lugn - jo då, en av favoriterna också - som sade i ett av programmen Allvarligt talat i P1, där hon svarade på läsarbrev.
En kvinna hade skrivit för att säga att det är synd om alla ensamstående.
På det svarar Lugn på sitt oefterhärmliga vis:
   "Det är synd om de ensamma, även när de är gifta. Föreställningen om lycka är byggd på cementerat vanetänkande: Över ensamma och älskande råder samma lag, vi måste skiljas från oss själva någon vanlig vacker dag." (Kursiveringen är min)
 Kan det sägas bättre? Jag tror inte det.
  Vill ni har mer Lugn-visdom så är "Samlat Lugn" i pocket ett bra val.
  Och tänk så trött hon måste vara på alla skämt om lugn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar