Min blogglista

fredag 1 april 2011

Ingen skriver bättre

....än Tomas Tranströmer gör.
Jag har suttit och bläddrat och småläst i den nyutkomna samlingsvolymen "Dikter och prosa 1954 - 2004" och han är precis så suverän som jag minns honom.
Det är något år sedan jag hade en Tranströmer-period senast och det är nog dags för en ny nu. Och samlingsvolymen är så vacker, Gråblå linnerygg med tryck i guld och vitt, 500 sidor ren njutning.
Poeten firar sin 80-årsdag den 15 april i år och Bonniers ger även ut en bok om Tranströmer skriven av Staffan Bergsten.
Och vad är det som är päst med Tranströmers poesi?
Kanske musiken som går som en röd tråd, teman som resor och död, om att vandra i naturen. Alla hittar egna skäl till att älska denna lågmälda och formsäkra poet.
Det här är en av de vackraste bilderna han skapat: "Jag har examen från glömskans universitet och är lika tomhänt som skjortan på tvättstrecket."
Lite tidigare i samma text säger han lugnt: "Vi är inte utan hopp."
Det skulle kunna stå på en gravsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar