Min blogglista

torsdag 21 april 2011

Jean Auels finska rötter

Det finns en ny månadstidskrift som heter Your Life - och jo, den vänder sig till en svensk publik fast det är väldigt mycket engelska i vinjetter till exempel. Tramsigt, men om man bortser från det, så är innehållet hyfsat. I aprilnumret finns flera bra författarintervjur. Carina Rydberg är en och Jean M Auel, hon med Grottbjörnens folk, en annan.
   Auel (bilden) är aktuell med sista delen av den stora romanserien om Ayla och Jondalar, De målade grottornas dal har kommit på svenska. Nu är den 75-åriga författaren från Portland i Oregon ute på PR-turné. Hon har intevjuats i Sverige och avslöjar att hon har helfinska rötter, både mor- och farföräldrar är utvandrade från Finland. "Men jag är till 100 procent amerikan!" säger hon.
   Ett faktum för sannfinländare att begrunda, man behöver inte vara så totalt bunden av sina etniska rötter.
   Auel är ett fenomen i sig, hon började skriva efter 40 och efter att ha fött och uppfostrat fem barn. Och hon hade bara tänkt skriva en novell, egentligen. Men det blev sex tegelstenar till romaner i stället, hennes böcker har spritts i 45 miljoner (!) exemplar och är översatta till ett 20-tal språk.
    Jag vet inte än om jag ska ge mig i kast med hennes senaste, det är så länge sen jag läste ett par av de tidigare. Risken finns att man blir besviken.
   En del säger att det är "tantsnusk på stenåldersvis" medan boken faktiskt fått en drös recensioner på kultursidorna i vår.
   Berätta gärna vad ni har för förhållande till Ayla och de andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar