Min blogglista

tisdag 19 april 2011

Kokar gift i mikron...

Jag upptäckte författaren Elsie Johansson (bilden) ganska sent.
Men sen har jag läst allt av henne.Det finns så mycket att känna igen i böckerna om Nancy. Visst skiljer det i tid, men den som växt upp i "enkla förhållanden" (en fin omskrivning för fattigdom) känner igen sig i Nancy och hennes väg bort.
Nu i vår fyller Elsie 80, precis som Tomas Tranströmer,och förlaget ger ut ett urval av hennes dikter och reflexioner. "Då nu är jag" heter den.
Och som jag har skrattat åt vissa av hennes formuleringar. När hon skriver om kärringar:

"Gu'signe alla satans kärringar
på jorden
Särskilt den falangen
som kokar gift
i micron
och behåller sina tänder
upp emot nitti år"

Sådan bör man bli, passa er!

Hösten 2009 har hon kastat ner raderna:
Nu ska jag skriva det argaste!
Nu ska jag skriva det vackraste.
Nu ska jag skriva det sista.
Och börja om på nytt.

Det finns massor av andra guldkorn här, bara att vaska fram dem.
Håll till godo!

1 kommentar:

  1. Tänk vad bra dikten om kärringar passar så här dan före stora flygarkvällen. Gift i mikron, jo, jo! Det blir väl bra till att smörja kvasten med det kan tänka.

    Witch

    SvaraRadera