Min blogglista

fredag 29 april 2011

Maria Langs Nora

Jag läste en artiker om Maria Lang, som var Dagmar Langes (bilden) alias när hon skrev deckare. Artikeln handlade om Maria Lang som miljöskildrare, Bergslagen är ju hennes plats på jorden och hon är en mycket stark småstadsskildrare.Böckernas Skoga är verklighetens Nora.Och som vi alla vet så är småstäder inte per automatik idyllens hemvist på jorden. Det finns mycket som bubblar och pyr bakom de vackra fasaderna.
   Jag fick ett akut sug efter Maria Lang och som tur är har jag många av hennes böcker i hyllor i vårt förvaringsrum. På måfå valde jag "Arvet efter Alberta", tryckt 1977. Jag kan inte komma ihåg att jag läst den - så jag gör det nu.
   Kom 70 sidor in i boken i går kväll och den artar sig, må jag säga.
Här finns redan kommissarie Christer Wijks skönsjungande fru Camilla på plats liksom den sävliga polisen Erk Berggren. Jag ser fram emot att läsa den klar riktigt snart.
   Och visst, det finns många recensionsböcker jag borde läsa. Och jag gör det också.
   Men ibland måste man få lyda sina impulser och lustläsa.
   Det är det jag gör nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar