Min blogglista

måndag 11 april 2011

Troll och filosofer

Ni som följt min blogg ett tag vet att jag är svag för Tove Jansson och hennes mumintroll.
Nu har jag fått en riktig njutbok att läsa, Jukka Laajarinne har skrivit om vilka filosofer som format trollen.    
Boken heter "Mumin och tillvarons gåta" och jag läste de två första kapitlen i går.
Så klart kan man se att Tove J är djupt sammanbunden med sin tid och med efterkrigstidens filosofiska modeströmning, existentialismen.
    Men författaren kopplar också mumimnvärlden till tänkare som Kirkegaard och Heidegger.
Inte för att jag håller med om alla bokens påstånden, långt därifrån, men det är spänstig läsning.
   Undrar just om Toves åländske vän, filosofen Atos Virtanen, dyker upp i boken. Det sägs ju att han var förebild för den fritt strövande Snusmumriken.

2 kommentarer:

  1. Åh, spännande bok! Tack för tipset :0)

    SvaraRadera
  2. Jag vill, vill, vill, vill, vill verkligen ha denna bok!!!

    SvaraRadera