Min blogglista

torsdag 19 maj 2011

Kajpe Kviar igen

Visst blir man glad när en favoritförfattares nya kommer ut.
Som Marianne Cederwall, hon som skriver om Mirjam och Hervor, två häxkunniga kvinnor som bor i ett kapell i Kajpe Kviar på Gotland.
Den tredje boken om det omaka paret har kommit nu, "Spinnsidan" är titeln. Och man kan ana sig till att det är kvinnor som inte är särdeles goda som ska dyka upp här. Hervor har redan fått ett varsel.
Det är så bra skrivet och helt eget så man bara rycks med, beklagar att jag tog en så stor tugga i går, sidantalet minskar snabbt. Får hålla igen lite nu så boken varar över helgen.
Väntar i och för sig på Anna Janssons nya, som ju också handlar om Gotland. Men Cederwall är i en klass för sig. Har ni inte redan prövat på hennes Gotlandsmagi så gack och gör det!

2 kommentarer:

  1. Har precis laddat datorn med den första cd:n och jag ÄLSKAR det här!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag läste Cederwalls första för ett tag sedan och blev hooked! Nu har jag - äntligen - fått tag på uppföljaren, "Svartvintern", i audioboksform på bibban och började lyssna i förrgår. Yay, vad jag gillar tanterna! :o)

    Däremot håller jag väl inte riktigt med den litterära agenten från Nordin Agency, som häromsistens jämförde tonen i mitt eget manus om tant Solveig på härjarstråt med Mariannes. Cederwall KAN skriva, jag är bara en glad nybörjare :oD

    Hur som helst, även om klockan inte ens är åtta på morgonen längtar jag redan till kvällen, när jag får plugga in CD-spelaren och fortsätta lyssna ;o)

    SvaraRadera