Min blogglista

lördag 23 juli 2011

Det gäckande Istambul

Ledsen att ni inte fått ett livstecken från mig på två tar. Faktum är att jag tillbringat två dygn i mestadels horisonellt läge med en magsjuka som trotsar beskrivning. Om jag säger att jag inte ens orkat öppna en bok på två dygn så förstår ni hur illa det varit.
   Idag har jag såsat omkring på darriga ben så det finns hopp om liv. Och medan man själv mår pyton så passar en galning på att ta över Norge. Jag vill bara gråta över allt jävelskap som finns och funnits i världen.
   För att hålla liv i bokläsande har jag petat ner en av Barbara Nadels deckare om Cetin Ikmet. "Arabesk" heter en av de bästa och tar läsarna med under ytan  i en urgammal stad.
    Nadel har, med sina hittills sju »kommissarie Ikmen-deckare«, gjort för Istanbul något som liknar det Donna Leon och Michael Dibdin gjort för Venedig och Rom.
    Nadel är född i London. Hon är utbildad skådespelare och har bland annat undervisat i psykologi. Sedan mer än tjugo år tillbringar hon mycket av sin tid i Istanbul.
   Det lilla förlaget Midas. som ger ur Nadel på svenska, har gjort en föredömlig lista över främmande ord och över platser som nämns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar