Min blogglista

måndag 8 augusti 2011

I Navajo-land

Det sägs att pojkar är förtjusta i indianböcker. Eller åtminstone var det en gång i tiden.
   Jag måste bekänna att jag är väldigt förtjust i Tony Hillermans berättelser från Navajo-land i USAs sydvästra hörn. Hillerman var "vit man" men han skrev så bra om navajos att han blev hedersmedlem i stammen.Bilden här  är en sandmålning som visar navajos skapelseberättelse.
    Ett tiotal av hans böcker om navajos finns på svenska, Två som är riktigt bra är "Talande guden" och "Tidstjuven".
   Hillerman skriver en form av etnodeckare med poliserna Leaphorn och Chee, som kommer diverse underligheter på spåren. Det kan vara stölder från olovliga utgrävningar, brott mot lagen om att låta fädrens ben vila och brott som bryter mot navajos urgamla föreställningar om naturens harmoni.
Sällan har jag lärt mig så mycket om en liten kultur som genom att läsa Hillerman.
   Det ledde till att jag skaffade en 400-sidig atlas över American Nativ Tribes...
   Så kan det gå - men det är väldigt trevligt.
   Hillerman finns inte att köpa i bokhandel men kan nog lånas på bibliotek.

1 kommentar: