Min blogglista

onsdag 21 september 2011

Del två av Wallin

Jo minsann, nog märker man att det är höst. Det är inte bara regnet som står som spön i backen. Varje dag sköljer det in nya böcker och lägger sig tillrätta på skribordet med uppmaningen: Läs mig, nu!
   En av de tjockare volymerna denna höst är den ålandsfödde orientalisten G A Wallin - Al Wadi -samlade skrifter där del 2 just kom. 460 sidor med Wallins anteckningar återgivna med noter och kommentare. Det är ett hästjobb Kaj Öhrnberg och Patricia Berg gör med utgivningen för Svenska litteratursällskapets del..
   Höstens del handlar om Wallin i Egypten 1843 -44. När han bodde i Alexandria uppträdde han som europé men när han steg på båten till Kairo blev han arab.
   Han kunde ju språket och han var till det yttre tillräckligt mörk (se poträttet målat av R W Ekman) för att smälta in i miljön och han skriver flitigt om allt han ser, om seder och bruk, människor och möten. Men jag har mycket kvar på den här boken, hoppas jag blir färdig till jul.
   Idag fich jag två åländska romaner och de måste förstås läsas med förtur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar