Min blogglista

tisdag 20 september 2011

En massa tvålänningar

Hur är det att flytta från Finland till "mellanmjölkens land" -Sverige.
Om det berättar elva finlandssvenskar i nyutgivna antologin "Så bra svenska du talar!" med Lelitha Verghese Gyllingberg som redaktör.
Här berättar Heidi Avellan, Mats Fors, Fred Forsell, Johanna Koljonen, Mark Levengood, Birgitta Mattsson, Jan Mosander, Ulrika Nielsen, Janina Orlov, Bengt Packalén, Yrsa Stenius, Lars Sund, Lelitha Verghese Gyllingberg, och Robert Åsbacka. om hur det är att leva i Sverige.
   Skribenterna är drabbade, förälskade och stundvis förvånade, de blir dyrkade som Mumintroll eller får komplimanger för sin goda svenska, men många påpekar att de "bryter på finska". De är invandrare, men har språkligt flyttat hem. Ibland behövs en lite ironisk distans, men oftare handlar det om beundran.
   Men boken handlar också om landet de lämnade men som alltid är närvarande som klangbotten. Att bo utomlands stärker identiteten och gör att man ser klarare på det gamla hemlandet.
   Jag har läst hälften av inläggen här, i min egen ordning, och tycker nog att det är en bok att rekommendera.
   Eftersom antologier är extremt populära så har Söderströms förlag också gett ut en antologi om hur det är att flytta andra vägen, från Sverige till Finland. Den heter "Enkel biljett?" men den har jag bara bläddrat i - jag återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar