Min blogglista

torsdag 6 oktober 2011

Tranströmer - äntligen!

Det gick ett sus genom församlingen när Peter Englund idag tillkänngav att Tomas Tranströmer fått årets nobelpris i litteratur.
    Förundran -tänk att det blev han! Och glädje - Tranströmer är en mycket älskad poet.
   Eftersom min favoritkandidat Margaret Atwood inte fick priset i år så kan jag ha henne som favorit till 2012.
   Och glöm inte att skaffa hans samlade dikter och prosa som gavs ut i våras.
Ett litet smaskprov från Andrum i juli


Den som färdas hela dagen i öppen båt
över de glittrande fjärdarna
ska somna till sist inne i en blå lampa
medan öarna kryper som stora nattfjärilar över glaset.

Visst är det en vacker bild...

1 kommentar:

  1. Jag glädjer mig också. Jag har ett par av hans diktböcker som jag då och då läser i. Riktigt bra val.

    SvaraRadera