Min blogglista

tisdag 29 november 2011

Som en dans

Nä, jag tänker inte på förkylingen när jag skriver den rubriken. Det är fortfarande hosta och rinnande ögon som gäller - en syn för gudar minst sagt.
   Men dagen lystes upp av att jag började läsa Marianne Backléns senaste roman "Eldfågelns dans".
I centrum finns dansaren Anna Ivola, som dansat både klasiskt och modernt. Nu åldras hon och hennes dansarkropp. Det är romanens ramberättelse
   Där, inaför ramen snurrar de, alla de stora namnen från balettens värld, Njinskiy, Nureyev, Margot Fonteyn. Det är en roman om dansen som besatthet och kall men också om de avgrunder de stora behöveer omkring sig.
   Kan inte minnas att jag läst en roman om balett förut - nu har jag snart gjort det Och Backlén har ett riktigt bra berättardriv.Dagen blev räddad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar