Min blogglista

söndag 4 december 2011

En gåtornas man

Nominerad till NRs litteraturpris är Eva-Marie Liffner från Sverige med romanen "Lacrimosa". En roman som tar avstamp i C J L Almquists (bilden) klassiker "Drottningens juvelsmycke", en roman om den gäckande Tintomara och om mordet på Gustav III på operamaskeraden.Hos Liffner är Ros den gäckande figuren och Ros har överlevt sin lärare, CJL.
  Den romanen har jag bara läst 150 sidor av - men jagf gillar det jag läser. Ser fram emot kvällens läspass, verkligen.
   Jag vet att jag gillde Almquists roman också fast det är mer än halv livstid sen jag läste den. Så nu har jag grävt fram en pocketvariant av den, får se om jag hinner sticka emellan med omläsning av den.
   Han är ju fascinerande, Almquist, en gåtornas man. Var han offer eller förövare? Och varför flydde han från Sverige?
   Mänga har försökt tyda gåtan men CJL är fortfarande outgrundlig, som på porträttet här där ögonen ser ut att följa betraktaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar