Min blogglista

lördag 17 december 2011

Från glada Köpenhamn

   Ibland blir jag trött på alla nya böcker och tar en titt på vad som redan står i hyllorna.
   En av de böcker jag ska läsa om är dansken Benjamin Jakobsens "Farmor i sjunde himlen".
Det är en samling korta berättelser som handlar om en excenrisk familj i sekelskiftets Köpenhamn. Mest udda är farmor som har en kolossal förmåga att dominera.Hon sitter visserligen i rullstol men på den har hon en kraftig tuta monterad och i den tutar hon för att ge eftertryck åt sina ord.
   Det här är en familj där allt kan hända. Som att ett barnbarn riger in farmors dödsannons till tidningen - för att göra farmor glad. Hon hade uttryckt oro för att ingen skulle bry sig om hennes hädanfärd. Nu fick hon på parkettplats se hur hedrad hon blev. Varje gång någon steg in för att kondoler och svimmade vid åsynen av farmor tutar hon. "Så trevligt vi har det" utropar hon.
   Vill ni ha ett gott skratt så här i jultid så sök upp Jakobsen på bibban eller på antikvariat. Jag lovar att ni får en rolig stund.

2 kommentarer:

  1. Ja, "Farmor i sjunde himlen" är väl värd att läsas. Läste den i slutet av 80- eller början av 90-talet efter ett tips på biblioteket. De gav ut små broschyrer med lästips då. En annan bok jag hittade på samma vis var "Mitt romerska lejon" av Renata Wrede. Den är också väldigt läsvärd.

    SvaraRadera
  2. Kul att du tycker det! Renata Wrede läser jag om nu och då, det är den absolut värd, den har ju sån underbar förkrigsstämning. Ingen av personerna vet vad som snart ska komma, även om ett och annat stråk låter oss ana att några vet.

    SvaraRadera