Min blogglista

lördag 31 december 2011

Orättvist bortglömd

Hela tiden försöker jag hitta lite mer plats i bokhyllorna. Och hela tiden blir jag fast med böcker värda att läsa eller läsa om.
   Som Sven Delblanc (bilden) nyss så läst och omtalad, nu är han bortglömd och begravd under högarna av nya författarskap. Det är orättvist.
   Jag tänker på hans starka svit om Samuel och Samuels döttrar, som bland annat tecknar en god bild av det hårda emigrantlivet i USA. Och på hans sena författarskap där han dels gick tillbaka till barndomen men också till klassiska antika myter.
   Jag hittade också en nätt liten volym fed titeln "Fågelfrö", utgiven 1986. I den har Delblanc samlat ett antal artiklar och krönikor han publicerat i tidningar. Visst, en del är väl passé men mycket är fräscht. Som Delblanc som inte ville läsa Foucault bara för att andra gjorde det. Han läste Spengler i stället men ingen var intresserad av det.
   En bra tidsspegel är boken, jag ska ta mig en tugga av den.
   Och så önskar jag alla läsare ett riktigt gott nytt bokår (kan ju inte skriva läsår heller!) och så hoppas jag att få ha er med som läsare nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar