Min blogglista

onsdag 14 mars 2012

Siv gör stark entré

   Nu har jag sorterat böcker i två dagar, skapat ordning (nåja) ur hyllornas kaos. Sytematiserat och omgruppert. Gissa om jag får leta som en galning snart - var ställde jag den?
   Men det är positivt också. Jag flyttade just fram Aino Trosells böcker. Hade glömt hur bra de är, verkligen. Som "Om hjärtat ännu slår", den första boken om Siv som bryter upp och flyttar till glesbygden i Dalarna. Som tröttnat på ytlighet och vill leva annorlunda.
   Men även i idyllen finns det faror, fast det tror inte Siv. Hon träffar en sympatisk man med snöskoter, hon börjar ställa frågor om en konstig arbetsplatsolycka. Och plötsligt börjar nätet dras åt runt Siv, man vill ropa att hon ska akta sig.Och upplösningen blir dramatisk, minsann. Och det har kommit fler böcker om Siv.
    Den här boken har jag ställt på hyllan med deckare från glesbygden, tillsammans med Åsa Larsson. Marianne Cedervall och Anna Jansson och många fler. Här finns inspirerande omläsningsböcker, tro mig.

2 kommentarer:

  1. Hej på dig Benita! Tittar lite runt för inspiration och hamnade hit ... Alla tiders Åland ... det måste jag bara läsa!!!!

    SvaraRadera