Min blogglista

söndag 29 april 2012

Ljudboken ett bra alternativ

Ann Cleeves andra roman med Vera Stanhope i huvudrollen finns nu på svenska, "De döda talar inte" heter den. Vera Stanhope är snuten som arbetar för mycket, väger för mycket och dricker för mycket. Tillsammans med polisassistent Joe Ashworth försöker hon lösa fallet med hjälp av intuition och näsa för brott.
    Här försöker de  lösa fallet  med omständigheterna kring att en liten pojke drunknat i ett badkar. Ett år senare hittas den socialsekreterare som utrett fallet död i ett badhus . Vera måste skynda sig för att finna en mördare som kan vara vem som helst  mitt bland dem.
   Cleeves skriver  i samma deckartradition som Agatha Christie och Dorothy Sayers men hennes ton är vassare och miljöerna råare. Visst finns det  engelska gröna kullar runt  mordutredningar men de dominerar inte.
    Känner man ett sug efter välskriven brittisk kriminalroman så är Cleeves ett bra alternativ. Och vill man inte läsa själv så är ljudboken ett bra alternativ, Anna-Maria Käll har läst in den här boken. Förstås finns den som pappersbok också.

1 kommentar:

  1. Audioböcker är guds gåva till mänskligheten om du frågar mig! Av oftalmologiska orsaker har jag under de senaste två-tre åren haft stora problem med att läsa pappersböcker. Då fick det bli ljudböcker istället.

    I början var det lite knepigt att lyssna istället för att ta in med ögonen, men nu kan jag inte tänka mig ett liv utan den här möjligheten. Tyvärr är det dock några litterära alster jag inte lyckats "läsa" ännu, eftersom uppläsarrösten varit "fel"; ett problem man slipper med en konventionell bok.

    SvaraRadera