Min blogglista

tisdag 5 juni 2012

Ett riktigt läsäventyr

   Ibland snubblar man över böcker som man inte trodde fanns. Patrick Süskinds "Parfymen -en mördares historia" är en sådan bok. Den kom på svenska i mitten på 80-talet och har sedan dess getts ut i fler upplagor liksom i pocket.(Tycker pocketomslaget här är alldeles missvisande.)
   Jag vet inte dess mer om författaren, ingen roman som går upp mot "Parfymen" har kommit men det gör inget för det är en både fascinerande och frånstötande historia om Grenouille, oäktingen som föds 1738 i Paris mest illaluktande kvarter där hans mor är fiskmånglerska. Han överlever mot alla odds och han har en egenskap som gör honom unik. Han har ett absolut doftsinne som för honom till parfymindustrin och som gör honom besatt av att hitta den unika doften av hur ung kvinna luktar. Ett utforskande som förvandlar honom till ett rovdjur.
   Jag tänkte på Grenouille när jag såg Breicvik i teve. Det finns människor som inte förstår att deras tankar, ord och gärningar är onda.
    Och sådana har funnits i alla tider.

2 kommentarer:

  1. Men visst var boken bra!Kopplingen till Brevik har inte slagit mig. Snarare tyckte jag lite synd om huvudpersonen och beundrade honom samtidigt för hans ihärdighet och att han inte gav upp.

    SvaraRadera
  2. Fantastisk bok!! Har lagt till dig på min blogroll, hoppas det är ok!!

    SvaraRadera