Min blogglista

lördag 25 augusti 2012

Herman mitt i allt



  Herman Lindqvist, journalist och författare som har skrivit Sveriges historia i elva delar och fått både folkets och kungens barn att sluka den, vänder nu blicken mot sitt eget liv och sin egen historia" Mitt i allt."
  Fast i tv-nyheterna sade man att upplagan skulle dras in på grund av ett faktafel. Men så har inte skett, recensionsexemplar har landat hos mig. Visar bara att man inte ska lita på allt som sägs i tv.
   Herman Lindqvist växte upp på svenska ambassaden i Helsingfors där hans far var pressattaché. Pappan var också aktiv socialdemokrat, lika vanligt på UD som skäggiga damer, skriver Herman. En ström av politiker och korrespondenter gästade hemmet och det blev alldeles naturligt att Herman ville ut i världen som journalist.
   I  boken berättar han om åren i hetluften, då han upplevde ett tjugotal krig i tre världsdelar. Men han berättar också om sina förfäder, om barndomen som präglade honom i efterkrigstidens Helsingfors, om olyckor och glädjeämnen och om ett livsavgörande möte i Kairo.
  Förstås berättar han också om framgångar och motgångar med böckerna han har skrivit , om storverket Historien om Sverige, om hur "Hermans historia" i TV kom till och om hur han fick ett hemligt uppdrag av kung Carl Gustaf.
  Så visst har memoaren en passande titel, det är Herman mitt i allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar