Min blogglista

lördag 11 augusti 2012

På sommarens öar

   Jag försöker decimera mitt bokbestånd, sorterar ut och förkastar. Vid en sån process gör man ofta fynd. Jag hittade till exempel Per Wästbergs "Sommaröar" där han berättar om skärgårdsliv i sommarhus från sent 1800-tal tills idag.
  Hans egna minnen från somrar på en ö nära Vaxholm finns med. Som alltid hos Wästberg är språket rikt och tuktat på samma gång. Han månar verkligen om att hitta de rätta orden.
   "Jag är på en gång infödd och utanförstående. Min lojalitet gäller sommaren, min kritik dess protokoll...för den som obeväpnad känner sommaren blåsa emot sig luktar vinden av frihet."
   Kulturhistoria, en bit nostalgi och subtil kritik av ett levnadsmönster - så vill jag sammanfatta boken som fortfarande finns tillgänglig i pocket.
   Ack pocket - den trognaste av vänner i bokformat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar