Min blogglista

tisdag 25 september 2012

50 år som poet

Claes Andersson (bilden), poet, pianist och politiker, kan i år fira 50 år som poet. Det gör han och förlaget genom att ge ut "Hjärtats rum - valda dikter 1962 -2012". Här hittar jag många favoriter från tidigare - och det gör man ju alltid i samlingsvolymer.
  Det är en annan stor poet, Tua Forsström, som gjort urvalet och hon konstaterar att de återkommande teman man upptäcker hos diktare är som livet, med omtagningar och variationer.
  Låt mig få ge ett smakprov från samlingen Jag älskar dig med mina höstliga dimmor.

"Sommarn är förbi och hjärtat är fruset
och oregerligt
Jag återkallar i minnet sådant jag ännu inte glömt
Alla mina åldrar, treåringens, den förälskade oskuldens, makens
och den nyblivna pappans...
Sådant som jag tidigare inte lagt märke till ser jag
i ett nytt ljus...."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar