Min blogglista

måndag 3 september 2012

Hästar, djur och - män

  Hästen är många kvinnors barndomsdröm. Att ha råd att skaffa en egen häst, lära sig att uppfostra och dressera den enligt konstens alla regler. Det är en dröm för medelålders hästflickan Nina Lekander som skrivit boken "Hästar, män och andra djur".
   Vet inte riktigt i vilken genre den hör hemma. Mest handlar den  om hästens betydelse för människan och om forskning kring det.
Kvinnoliv 50+ är ett annat viktigt tema. Hur det är att vara kvinna i övergångsåldern, att ompröva sitt förhållande till sin kropp och till sin sexualitet och att bli osynlig i männens ögon. Men här finns också tankar om vad alla de bästa kvinnliga kamraterna och djuren betyder.
  Under de tre somrar som passerar vid bokens skrivande går författaren från ren ilska och hämndkänslor till en mer överseende attityd och kanske till och med förståelse för varför livet och förhållandena det blev som det blev. En kärlek som består och är bokens röda tråd är den till den spanska hästen Alegre. Essäer är vad det mest är här. Blandad kunskap och erfarenhet, ilska humor mycket jävlar anamma bjuder Lekander på.

2 kommentarer:

  1. Det är trevligt att läsa din blogg. Själv har jag just läst Kedjans hämnd för andra eller tredje gången. Nu ska jag sätta hela familjen på att läsa den. Jag tycker så mycket om den.
    Jag har rekommenderat den som högläsning i en sjätte klass i vår skola och väntar så klart med spänning på vad dom tycker.
    Hälsningar Marianne G

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag glad!
    Vad roligt att "Kedjan" fortfarande har läsare. Jag sitter faktiskt och ruvar på en idé till en annan mörk historisk roman. Får väl se vad det blir av det.

    SvaraRadera