Min blogglista

söndag 9 september 2012

Marks allra nyaste

 Mark Levengood - i Sverige är han mumintroll nummer ett - och Ilon Wikland samarbetar för fjärde gången i en vacker och underhållande bok - " Rosor, min kära, bara rosor". Ilon W, som illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker för barn illustrerar naivistiskt och lyhört, hon passar ihop med Mark också.
  Marks ögon är vardagen ett myller av intressanta iakttagelser som han vänder och vrider på och gör både oväntade och inspirerande upptäckter. Som hur han misslyckas med att lösa ett temakryss över sig själv, han borde ju sitta inne med kunskap. Men korsordet förblir olöst.
 "Jag är ett korsord som jag inte kan lösa...kanske finns det ingen lösning på mig. Men så är alla människor" konstaterar han.
 Och har man Marks förmåga att se det roliga även i misslyckanden, då blir allt det vanliga och trista i vardagen något positivt och lärorikt. Nu snålar jag med boken och läser bara ett eller två avsnitt i taget. Annars blir jag överdoserad och det är inte bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar