Min blogglista

onsdag 13 februari 2013

En tidig Knausgård

Det hade jag glömt!
Att det stod en tidig Karl Ove Knausgård i min hylla.Men det gör det, "En tid för allt" heter den och den kom på svenska 2006 hos Norstedts men nu kan jag inte se att den finns till salu på svenska, därför den norska pärmbilden här invid.
  På senare år har ju hans storroman "Min kamp" fått stort utrymme i medierna, en hänsynslöst självutlämnade roman där inget är heligt.
  Därför blir jag förvånad över en tegelsten på 600 sidor som handlar om änglar och som omberättar delar av Gamla Testamentet. Det är ett originellt uppslag, och ganska trösterikt att läsa om en tid när änglar och människor lever tillsammans och kan umgås. I hemlandet Norge togs den emot med goda recensioner. "Psykologisk mästarprosa" och "världslitteratur" är ett par av omdömena.
  Nu går jag tillbaka till min nordiska hylla. Vem vet vad jag hittar där...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar