Min blogglista

måndag 25 februari 2013

Samla god karma

   "Dålig karma" heter David Safiers debutroman som nu kommit på svenska. Det är någonting så ovanligt som en rolig roman där handlingen dras åt allt eftersom.Safier har jobbat i samma bransch som hjältinnan, producent för tysk teve, och han har lätt för att beskriva den miljön.
   Det börjar den dagen när den framgångsrika och hänsynslösa programledaren Kim Lange äntligen fått det eftertraktade stora journalistpriset. Samtidigt har hon haft en helt vansinnig dag och det galnaste ögonblicket är när hon får ett tvättställ från en rysk rymdstation i huvudet och vaknar upp i en myrstack med sex ben, känselspröt och en stor rumpa.
    Kim får lära sig att detta är priset hon får betala eftersom hon har samlat på sig så mycket dålig karma medan hon levde. Men Kim har inte lust att plocka brödsmulor eller bli kommenderad av den tyranniske ledaren för arbetsmyrorna. Vad ska hon göra då? Det finns bara en lösning, hon måste börja samla på sig god karma.  Men saker och ting går inte alltid som planera.
   En riktigt fyndig drift med alla new age-trender som här materialiseras som buddhism och blir ett högst konkret exempel på vad som kunde hända om man tog religion på allvar.

4 kommentarer:

  1. Tyckte du om den? Jag gillade den, mer ju längre tiden går sedan jag läste den faktiskt :P

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att det är din recension som nämns på ad libris betr. "lika delar liv och luft"

    SvaraRadera
  3. Hej på er!
    Jo, jag gillar den. Den är helt crazy, som när myran Kim bluffar sig loss från spindelns nät och spindeln surt säger "jag har aldrig gillat mat som käftar emot".
    Måste påminna mig själv om att man får skratta högt när man läser!
    Det är tyvärr alltför sällan som man hittar genuint roliga böcker. Men jag letar efter dem, var så säkra.

    SvaraRadera