Min blogglista

lördag 2 mars 2013

Åter till Botswana

   Den trettonde boken om Damernas detektivbyrå i Botswana finns nu på svenks med titeln "Limpopos akademi för privatdetektiver".
  Flitige Alexander McCall Smith forsätter att berätta om Mma Ramotswe, som drömmer märkliga drömmar. Snart börjar märkliga saker hända omkring henne och hennes detektivbyrå. Mma Makutsi är nygift och går runt i sin egen bubbla av lycka. Men snart inser även hon att det händer märkliga saker omkring dem och när Mma Potokwani, en kvinna som arbetar för att skydda de svaga i Botswana, försvinner från sitt jobb på ett av stadens barnhem anlitas Damernas detektivbyrå för att lösa fallet. 
   Samtidigt dyker mannen från Mma Ramotswes dröm upp. Det är ingen mindre än Mr. Clovis Andersen, författare till en välkänd bok om privatdetektivers arbete. Han erbjuder sig att hjälpa damerna med fallet och tillsammans arbetar de för att återfinna den försvunna kvinnan.
  En angenäm stund med en mer filosofisk än actionmättad deckare väntar, men det vet ju alla Mma Ramwotses vänner.

3 kommentarer:

  1. ja, jag har just läst den här boken och även de andra tolv! Jag är egentligen less men kan ändå inte låta bli att låna de nya som kommer...

    SvaraRadera
  2. Jo, jag håller med dig lite. Men det är ändå någonting som lockar med den här detektiven. Kan det vara att hon är så naiv i en värld som inte är det?
    Nå, kanske det inte är så viktigt. Jag är ändå beredd att tåla en del från Mma Ramotswe.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst 9 (tror jag...)ska ta itu med resten:)

    SvaraRadera