Min blogglista

måndag 11 mars 2013

Langs starka debutbok


 Hösten 1949 gjorde Maria Lang (pseudonym för Dagmar Lange) sin debut med boken "Mördaren ljuger inte ensam". Nu ger hennes förlag Norstedts ut några av hennes tidiga titlar igen.
   Langs debutbok gjorde succé. Det är en klassisk pusseldeckare. Tio personer har samlats i en stuga på en ö i sjön Uvlången i Bergslagen.Sju av gästerna är akademiker från Stockholm och här finns också en ung gymnasist och en vacker men dum skådespelare och så  Puck Ekstedt som ska bli en återkommande figur hos Lang. Under en promenad överraskas hon av ett skyfall och tvingas fly in under en gran där hon gör ett makabert fynd. Pucks fästman Einar Bure beslutar att kontakta sin gamle vän Christer Wijk, kommissarie vid Stockholmspolisen, för att lösa fallet.
   Det visar sig att gästerna förenas genom kärleksband och svartsjuka. Alla  har något att dölja och alla har kunnat begå mordet. Men det är bara en av dem som är mördaren.
   Här finns influenser från Agatha Christies "Tio små negerpojkar" och gåtan blir löst genom tankearbete. Vi är långt från teknisk analys, dna och mobilspårning. Det slår mig att romanen kan kallas historisk för idag skulle sådant polisarbete inte få finnas.

2 kommentarer:

  1. Jag är riktigt sugen på att läsa något av Lang. Det känns kul att de kommit i nyutgåva. Snygga är de dessutom!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får tag på någon, det är riktigt fina böcker med retro-känsla. När jag var ung läste jag Lang ofta men sen tappade jag bort henne. Men det ska bli annat av nu.

    SvaraRadera