Min blogglista

torsdag 21 mars 2013

Om en jätte med tio ord


  "Kina med tio ord" är en  underhållande skildring av det kinesiska undret, från Mao till idag.
Efter att ha utgivit en rad prisbelönta romaner har Yu Hua skrivit en personlig bok om sitt hemland och dess förändring  under hans livstid.Han är född 1960 så boken täcker ett drygt halvsekel.
   Kina med tio ord ger inblick i den kinesiska erfarenheten och belyser genom personliga berättelser och skarp analys landets blixtsnabba ekonomiska och sociala omvandling.
  "Om jag skulle försöka beskriva alla aspekter av dagens Kina skulle det bli en svåravslutad berättelse. Jag väljer att begränsa mig till tio ord eftersom det ger mig tio par ögon med vilka jag kan betrakta landet ur olika synvinklar" skriver han
Bland de tio begreppen finns:  folket, ledaren, revolution, minnen och känslor och med dem fångar han världens folkrikaste, men också mest missförstådda, nation.

  Yu Hua är skönlitterär författare och det märks på hans språk. Levande, underhållande och djupt allvarligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar