Min blogglista

måndag 25 mars 2013

Rörliga franska bilder

   År 2010 kom filmkritikern Lasse Bergströms bok "Hollywood - guldåldern". Nu, tre år senare kommer en systerbok om fransk film, "Franska bilder", en härlig bok för alla som gillar nya vågens filmer eller älskar tati som Monsieur Hulot
   Här finns Jean Gabin, som med passion körde sitt stora lok mellan Paris och Le Havre i Jean Renoirs Människans lägre jag. Eller Jean-Paul Belmondo som strosade på Champs-Èlysées med sin pojkklippta tidningsflicka i Till sista andetaget, en av Den nya vågens första stora filmer. För att inte tala om min älsklingsfilm "Jules och Jim" med Jeanne Moreau i den kvinnliga huvudrollen.
  "Min bok om det tidiga Hollywood skrevs utan akademiska ambitioner, som en reseskildring från min barn- och ungdoms filmlandskap, med nya värderingar lagda över minnesbilder från mer än ett halvsekel sedan" skrev författaren om sin första filmbok.

  "Franska bilder" är  tecknad med samma metod, men med bredare tidsram, eftersom filmen officiellt föddes i Paris två decennier innan Hollywood etablerade sig som filmens huvudstad. Den franska  filmen före första världskriget fick då sin världsledande ställning bruten och pionjärerna glömdes bort. Lyckligtvis har den återuppstått i den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar