Min blogglista

lördag 20 april 2013

En ovanlig karriär

  "Jag vet var jag kommer ifrån" heter Ingemar Eliassons nyutkomna memoarbok med underrubriken "Stycken om mitt liv". Och han har skrivit boken själv, utan spökskrivare. Och när man ser på inledningen till boken ser man att han publicerat ett antal böcker tidigare.
  En vindlande berättelse om lanthandlarsonen som blev kungens riksmarskalk; om lärarvikarien som blev folkpartistisk arbetsmarknadsminister. Från den värmländsk landsbygd till det kungliga hovet - hur går en sådan resa till?
  "Jag är i grunden oppositionell och jag är i grunden rädd för konflikter. Det är ingen bra blandning av egenskaper" skriver han i inledningen. Och båda dragen har han haft nytta av.
    Ingemar Eliasson har arbetat i tre borgerliga regeringar under 70- och 80-talen, som landshövding på 90-talet och åren 2003-2010 som riksmarskalk. Här berättar han öppet och med stor självinsikt om slitningar och utmaningar i det politiska toppskiktet, om att återvända till sin barndoms Värmland som landshövding, och inte minst om att arbeta nära kungen i tider av både medgång och hård kritik.
  Intressanta interiörer om vilka kontakter en riksmarskalk bör ha och vilka han får ändå. Resonemang om monarkins ställning och om vad en kung får säga finns här. En lättläst memoarbok som bör kunna intressera många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar