Min blogglista

onsdag 24 april 2013

I en cynisk värld

"Pojken i resväskan" är den första romanen i en serie om danska sjuksköterskan Nina Borg, skriven av Lene Kabberböl och Agnete Friis.
    Det är en ganska ruskig historia som jag ibland måste lägga den
ifrån mig, men jag vet ju att barn har det så här. Så av nån sorts solidaritet läste jag vidare.
   Nina Borg är alltså sjuksköterska och har svårt att värja sig mot allt det lidande hon möter i sitt arbete med flyktingar för Röda Korset. När en väninna oväntat hör av sig och ber om hjälp att hämta en väska på Köpenhamns centralstation, finner Nina något hon aldrig kunnat föreställa sig: en liten pojke, naken och neddrogad - men lyckligtvis vid liv. Hon bestämmer sig för att på egen hand ta reda på vem pojken är och varifrån han kommer. 
  Det visar sig vara ett livsfarligt beslut, som sätter hela hennes tillvaro på spel.Boken är välskriven och de obehagliga undertonerna är lika bra som i en Hitch-film.
   Är man känslig så gör man klokt i att inte läsa den före sänggående.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar