Min blogglista

söndag 21 april 2013

Kilpis kärva kärleksbud

Redan 1999 kom Eeva Kilpis diktsamling "Tack för igår", dikter som tar sin sin utgångspunkt i en mors död, och skildrar åldrande, kärlek, passion, närvaro i nuet och bandet mellan generationerna.
  En kvinnas hela levnadslopp och många yttre och inre landskap träder fram och tecknas med varma färger och djup inlevelse. För översättningen till svenska står Kerstin Lindqvist
.
   Den här boken blev mitt val när jag drog med fingret över bokryggarna. Ja! Den var det länge sen jag läste. Och man blir aldrig besviken på Kilpis kärva ton som vibrerar av  starka känslor. En sentimental författare skulle inte klara av att skriva om saknad så det hugger i bröstet på läsaren. Men Kilpi gör det, med lätthet.
  Så här inleder hon samlingen:

När mamma hade dött
slog sig ålderdomen ner på min gren
först bara för att i sin hemlöshet
vila en stund
utom sig som den var.
Så började den trivas...

Har man en gång börjat traska runt i Kilpi-land får man den ena goda formuleringen efter den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar