Min blogglista

måndag 15 juli 2013

Till kusliga Öland

Öland må vara kungligt sommarnöje,ha  massor av soltimmar och fulla turister. Men det finns ett annat Öland, ett som Johan Theorin beskriver så att man får gåshud.
   spökhistorier och kriminalgåtor, skräckberättelser och vilda skrönor - alla med det sägenomspunna Öland som spelplats. Här har Theorin samlat de kortare berättelser han genom åren skrivit om Öland, och lagt till flera nya. 
Som i novellsamlingen "På stort alvar" som kom ut i fjol byggd kring
   De 15 novellerna utspelar sig på det öde alvaret, vid kusterna och ute på den nyckfulla Östersjön. Många av dem har skutskepparen Gerlof Davidsson i huvudrollen, en gammal bekant från Theorins romaner. Man möter också osaliga döda, kusliga hundar, mordiska svanar, döende arkeologer, vettskrämda turistguider, nakna ålfiskare och många andra udda figurer. Novellsamlingen är en underhållande hyllning till den öländska berättartradition som Johan Theorin själv växt upp med och som skapar en fruktbar mylla för hans författarskap.
  "Redan som baby togs jag med på färjorna över till Öland för att träffa släkten. När jag hade fått tänder bjöds jag på min första kroppkaka, och när jag lärt mig cykla började jag utforska det platta och ljusa landskapet ihop med kompisar. Då och då stannade jag kvar inomhus länge nog för att lyssna till morfar Ellerts berättelser" skriver han i förordet.
  I höst kommer hans fjärde Ölandsroman, "Rörgast" som handlar om någon som kommit tillbaka efter lång tid för att utkräva hämnd. Huga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar