Min blogglista

lördag 7 september 2013

Första dinoboken

   Jag tyckte ju väldigt mycket om Sarah Sheppards kartbok för äventyrare. Och jag blev nyfiken på hennes andra böcker för barn och nu har jag läst "Det var en gång...Massor av dinosaurier". En lika härlig kunskapsbok för stora och små.
   Den är den perfekta första-dinosaurieboken för dinosaurienyfikna. 
   Här finns svaren på de vanligaste, frågorna man ställer sig när man träffar på dessa urtidsdjur: varför såg de så extrema ut, vad betyder deras namn och varför dog de ut? Tänk om de hade levt idag, hur skulle det vara? Hon tipsar också om att man kan se dinosaurier vid fågelbordet!
 Sarah Sheppard mixar fakta och fantasi och berättar personligt om tuppkamsgänget, tjockskallegänget och pansargänget och alla de andra och med hjälp av färgsprakande illustrationer förstår man precis vad hon menar.
   Mest gillar jag humorn, som finns i dinosarnas pratbubblor, och de oväntade liknelserna som är mitt i prick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar