Min blogglista

tisdag 29 oktober 2013

Bästa stenåldringarna

Barna Hedenhös var nog min första kontakt med tecknade serier, möjligen samtida med serien om Tuff och Tuss. Men hedenhösarna var roligare, det händer massor hela tiden i deras stenåldersvärld.
  Nu har Bonniers gjort en verklig kulturgärning och ger ut Stora boken om Barna Hedenhös av Bertil Almqvist. De första böckerna kom ut i slutet av 40-talet och boken innehåller originalversioner av berättelsern.
  Det börjar med att de bosätter sig på den lilla ön Stockholmen i sjön Mälaren för nästan 4 000 år sedan. Familjen omfattar mamma Knota, pappa Ben, barnen Sten och Flisa och så husdjuren - hästen Hårfagre, hunden Urax och kossan Mura. Familjen tycker mycket om att resa och de åker ideligen på ur-roliga och ur-spännande äventyr. I de här äventyren far de till Egypten, Kanarieöarna, Amerika och till den franska huvudstaden.
   Jag måste säga att jag haft barnsligt roligt när jag läst serierna ni. Man fäster sig ju vid andra saker, som det kluriga språket och alla stenåldersuppfinningar. Och familjen är aktuellare än man tror och blir
SVT:s julkalender 2013.

1 kommentar:

  1. Älskar Hedenhösarna :) vår släkt hade sommarstuga bredvid en av författarens släktingar så någonstans i mammas gömmor ska en signerad bok finnas, får nog sätta henne på att försöka hitta den :)

    SvaraRadera