Min blogglista

fredag 22 november 2013

Kalla krigets vindar

Jag blev nyfiken på Jeremy Duns, brittisk thrillerförfattare som slagit ner bopålarna på Åland. Nu har jag läst ungefär halva "The Moscow option" som kom ut i fjol och som förstås inte översatts till svenska än.
  Dubbelagenten Paul Dark har fångats i Moskva och det ser ut som om världen är på randen till ett atomkrig. I en underjordisk bunker diskutera ordförande Brezhnev och hans närmaste vilka mått och steg som ska vidtas och Dark blir utfrågad - och avfärdad.
   Han kommer ihåg en händelse från slutet av kriget när han var en ung agent som skickades till Föglö på Åland för att man hade hittat liket av en tysk ubåtskapten. En händelse som ägt rum i verkligheten, kapten Wilhelm von Trotha har numer en minnesplakett på Föglö kyrkogård.
  Vad som egentligen hände vintern 1945 får vi inte veta men Duns version är en historia så god som någon.
  Jag är inte särskilt förtjust i agentromaner men den här ryckte mig med, måste kanske läsa
 de två andra i Dark-serien också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar