Min blogglista

söndag 26 januari 2014

I minnenas labyrint

 Efter att ha läst Elizabeth Georges senaste, En ond liten handling, trodde jag att jag fått nog. Men ibland kan man känna ett sug efter mer och mer av en viss berättare. Så jag kom ihåg att jag har en George som jag inte läst, "Minnets labyrint" - så nu sitter jag fast i den medan de grå vinterdagarna försvinner.
    Intrigen är psykologiskt trovärdig och kretsar kring Gideon Davies, en gång ett musikaliskt underbarn, numera 28-årig violinvirtuos som fått ett sammanbrott under en konsert. Han kan inte längre spela. Under sitt sökande efter hjälp gör han allt mer fasansfulla upptäckter.
   Familjen han vuxit upp i har offrat allt för hans musikaliska karriär, men man har också undanhållit honom sanningen – sanningen om hans föräldrar och syskon och den verkliga orsaken till varför modern övergav hemmet. Gideon söker sig allt längre tillbaka i tiden för att upptäcka vad som hänt och vem han är. Han litar blint på att modern skall berätta allt för honom när han hittar henne. Men innan de hinner träffas omkommer hon i en smitningsolycka -  som snart visar sig vara över överlagt mord.
Thomas Lynley och  Barbara Havers ska lösa fallet och de tvingas de följa trådar som sträcker sig långt tillbaka i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar