Min blogglista

torsdag 13 februari 2014

Gammal kärlek fascinerar

   Läste nyligen romanen "Barnbruden", som utspelas i gustaviansk tid. Där är Sophie von Fersen en viktig aktör liksom hennes världsvane bror Axel. Så när jag idag på bokrean fick syn på Margareta Beckmans "Jag kan bara säga att jag älskar er", som handlar om Axel förhållande till den senare avrättade drottningen Marie -Antoinette så tyckte jag att den måste jag ha. 
   Så nu ska jag läsa fakta om den berömda relationen, som varit så omtalad och gett upphov till så många rykten.Här finns alla de ingredienser som väcker intresse och skapar evig ryktbarhet: omöjlig kärlek, ädelmod, skönhet, ofattbar rikedom och makt, revolution och ond bråd död. Men den skildrar inte bara deras långa kärlekshistoria, utan är också en spännande och annorlunda skildring av franska revolutionen ur den franska kungafamiljens perspektiv. Axel von Fersen lyckades ju sånär rädda kungafamiljen undan giljotinen. 
  Det här är första gången någonsin som en forskare har fått tillstånd från franska riksarkivet att läsa Marie-Antoinettes kärleksbrev i original. Det har gjort att det är en annan bild än den gängse som här framträder av den legendariska drottningen. Margareta Beckman har tidigare varit chef för Krigsarkivets bibliotek och skrivit böcker om bland andra Aurora von Königsmarck och Jean-Baptiste Bernadotte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar