Min blogglista

torsdag 31 juli 2014

Det viktiga syskonskapet

Så glad jag blev när jag åter hittade en av barndomns favoriter, "Historien om oss" av Irmelin Sandman. Boken var hennes debut och hon var bara skolflicka när hon skrev den.1958 kom den ut.
  Det är en osedvanligt fräsch skildring av en udda uppväxt, två kusinpar bor hos sin farmor på Ödebo i en skärgårdskommun. Skogen och havet är alltid nära och de har en underbar miljö för sina lekar. Det är hyss och upptåg men också allvar och ett stråk av vemod. Insikten om att farmor kommer att ta slut en dag kastar sin skugga.
  Jag har läst om boken ett antal gånger och blir alltid lika glatt överraskad över att mitt tiäriga jag läste en så här fin bok.
  Nästan 50 år senare kom Irmelis och systern Heddi Böckmans dubbelmemoar "Hand i hand ut" och i den berättar de om den verklighet de hade som barn. Historien om oss, men sedd i backspegeln. "Vår bok är en uppröjning, en förklaring och slutligen en försoning" skriver de. Flickorna som levde och överlevde hand i hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar